要約
演劇では、劇作家は登場人物の描写を使用して、文化に基づいたジェンダー規範を探求します。
この論文では、17 世紀のスペインの多作作家、ペドロ カルデルオン デ ラ バルカの非宗教的作品 (コメディ) におけるジェンダー描写を研究するための定量的方法を開発します。
私たちは、性別分類器を使用し、モデルの説明可能性 (帰属) 手法を適用して 100 を超える演劇のコーパスから洞察を収集し、音声を「男性」または「女性」に分類するモデルの決定にどのテキスト特徴が最も影響するかを判断します。
カルダーオンのコメディにおける会話のほとんどのジェンダー要素が、人間がアクセスできる方法で表現されています。
女性と男性のキャラクターは異なって描写されており、性別予測モデルによって実用的な精度 (f=0.83 まで) で識別できることがわかりました。
分析により、ジェンダー描写の意味論的な側面が明らかになり、このモデルが女装キャラクターのシーンごとの比較的正確な予測を提供するのにも役立つことが実証されました。
要約(オリジナル)
In theatre, playwrights use the portrayal of characters to explore culturally based gender norms. In this paper, we develop quantitative methods to study gender depiction in the non-religious works (comedias) of Pedro Calder\’on de la Barca, a prolific Spanish 17th century author. We gather insights from a corpus of more than 100 plays by using a gender classifier and applying model explainability (attribution) methods to determine which text features are most influential in the model’s decision to classify speech as ‘male’ or ‘female’, indicating the most gendered elements of dialogue in Calder\’on’s comedias in a human accessible manner. We find that female and male characters are portrayed differently and can be identified by the gender prediction model at practically useful accuracies (up to f=0.83). Analysis reveals semantic aspects of gender portrayal, and demonstrates that the model is even useful in providing a relatively accurate scene-by-scene prediction of cross-dressing characters.
arxiv情報
著者 | Allison Keith,Antonio Rojas Castro,Sebastian Padó |
発行日 | 2024-11-06 13:13:33+00:00 |
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