要約
パーソナライズは、インタラクティブなライティングおよび教育アプリケーションのユーザーエクスペリエンスを改善するために不可欠になりましたが、ストーリー生成におけるその可能性はほとんど未踏のままです。
この作業では、パーソナライズされたストーリー生成のための新しい2段階のパイプラインを提案します。
私たちのアプローチは、最初に著者の過去の作品から暗黙の物語を書く特性を導き、物語理論に触発された著者の執筆シートにそれらを整理します。
第2段階では、このシートを使用して、テーラードペルソナの説明とパーソナライズされたストーリーライティングルールを使用して、著者のペルソナをシミュレートします。
アプローチを有効にして検証するために、Mythosを構築します。これは、多様なストーリー作成設定を反映した5つの異なるソースにわたって64人の著者から590ストーリーのデータセットです。
非個人化されたベースラインとの直接的な比較は、高品質のパーソナライズされたストーリーを生成する際のパイプラインの有効性を示しています。
私たちのパーソナライズされたストーリーは、過去の作品に基づいて著者の執筆スタイルをキャプチャする際に、75%の勝利(ベースラインで14%、11%のタイ)を達成しています。
人間の評価は、著者の執筆シートの高品質を強調し、パーソナライズされたストーリー生成タスクに関する貴重な洞察を提供します。
注目すべき持ち帰りは、Redditなどの特定の情報源からの著作は、AO3のような他の情報源よりもパーソナライズしやすいもので、創造性や言語使用などの物語の側面は、プロットのような他のものよりもパーソナライズしやすいことです。
要約(オリジナル)
Personalization has become essential for improving user experience in interactive writing and educational applications, yet its potential in story generation remains largely unexplored. In this work, we propose a novel two-stage pipeline for personalized story generation. Our approach first infers an author’s implicit story-writing characteristics from their past work and organizes them into an Author Writing Sheet, inspired by narrative theory. The second stage uses this sheet to simulate the author’s persona through tailored persona descriptions and personalized story writing rules. To enable and validate our approach, we construct Mythos, a dataset of 590 stories from 64 authors across five distinct sources that reflect diverse story-writing settings. A head-to-head comparison with a non-personalized baseline demonstrates our pipeline’s effectiveness in generating high-quality personalized stories. Our personalized stories achieve a 75 percent win rate (versus 14 percent for the baseline and 11 percent ties) in capturing authors’ writing style based on their past works. Human evaluation highlights the high quality of our Author Writing Sheet and provides valuable insights into the personalized story generation task. Notable takeaways are that writings from certain sources, such as Reddit, are easier to personalize than others, like AO3, while narrative aspects, like Creativity and Language Use, are easier to personalize than others, like Plot.
arxiv情報
著者 | Nischal Ashok Kumar,Chau Minh Pham,Mohit Iyyer,Andrew Lan |
発行日 | 2025-02-18 16:45:41+00:00 |
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