Bits-to-Photon: End-to-End Learned Scalable Point Cloud Compression for Direct Rendering

要約

点群は、新興の AR/VR アプリケーションにおけるボリューム ストリーミングの有望な 3D 表現です。
点群圧縮の最近の進歩にもかかわらず、非可逆圧縮された点群から高品質の画像をデコードしてレンダリングすることは、品質と複雑さの点で依然として困難であり、リアルタイムの 6 自由度ビデオ ストリーミングを実現するための大きな障害となっています。
この論文では、レンダリング可能な 3D ガウスに直接デコードできるビット ストリームを生成する点群圧縮スキームを開発することで、この問題に対処します。
エンコーダとデコーダは、ビットレートとレンダリング品質の両方を考慮して共同で最適化されます。
既存の点群圧縮方法と比較して、デコードおよびレンダリング時間を大幅に短縮しながら、レンダリング品質を大幅に向上させます。
さらに、提案された方式はスケーラブルなビット ストリームを生成し、さまざまなビット レート範囲で複数レベルの詳細を実現します。
私たちの方法は、リアルタイムのカラー デコーディングと高品質の点群のレンダリングをサポートし、自由なビュー ポイントを備えたインタラクティブな 3D ストリーミング アプリケーションへの道を開きます。

要約(オリジナル)

Point cloud is a promising 3D representation for volumetric streaming in emerging AR/VR applications. Despite recent advances in point cloud compression, decoding and rendering high-quality images from lossy compressed point clouds is still challenging in terms of quality and complexity, making it a major roadblock to achieve real-time 6-Degree-of-Freedom video streaming. In this paper, we address this problem by developing a point cloud compression scheme that generates a bit stream that can be directly decoded to renderable 3D Gaussians. The encoder and decoder are jointly optimized to consider both bit-rates and rendering quality. It significantly improves the rendering quality while substantially reducing decoding and rendering time, compared to existing point cloud compression methods. Furthermore, the proposed scheme generates a scalable bit stream, allowing multiple levels of details at different bit-rate ranges. Our method supports real-time color decoding and rendering of high quality point clouds, thus paving the way for interactive 3D streaming applications with free view points.

arxiv情報

著者 Yueyu Hu,Ran Gong,Yao Wang
発行日 2024-09-25 14:01:55+00:00
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