A corpus-based investigation of pitch contours of monosyllabic words in conversational Taiwan Mandarin

要約

中国語では、単独で、または注意して話したときに生成される単音節単語の音調の輪郭は、高レベル音 (T1)、上昇音 (T2)、下降音 (T3)、および下降音 (
T4)。
ただし、自発的な発話では、単音節単語の実際の音調の実現は、音節内の調音や隣接する音節との音節間の調音により、これらの標準音調から大幅に逸脱する可能性があります。
さらに、Chuang ら。
(2024) 最近、T2-T4 音調パターンを持つ 2 音節中国語単語の音調輪郭は、その意味によって共同決定されると報告しました。
彼らの研究をフォローアップし、単音節単語のピッチ輪郭が自発的な会話のマンダリンでどのように実現されるかについて、一方では文脈予測子の効果と、単語の意味が共決定する方法に焦点を当てながら、コーパスに基づいた研究を紹介する。
一方、ピッチコンター。
一般化加法 (混合) モデルを使用して、自然発生的な台湾中国語コーパス内の 63 の異なる単語タイプの 3824 トークンの F0 等高線を分析し、特定の観察されたピッチ等高線をコンポーネント ピッチ等高線のセットに分解します。
音調の文脈が単語の標準的な音調を大幅に変更することを示します。
音のコンテキストの効果が制御されると、T2 と T3 は低い平坦なトーンとして現れ、T1 が高いトーンとして、T4 が高から中にかけて下降するトーンとは対照的です。
標準的な説明では、前のトーンに基づいて実現されるニュートラル トーン (T0) は、それ自体が低いトーンとして現れ、標準トーン T1、T2、T3、および
T4。
また、その単語、さらには単語の F0 輪郭を共同決定する単語の意味も示します。
ランダム フォレストを使用した変数重要度の分析では、音調の文脈の実質的な効果と語感の効果がさらに裏付けられました。

要約(オリジナル)

In Mandarin, the tonal contours of monosyllabic words produced in isolation or in careful speech are characterized by four lexical tones: a high-level tone (T1), a rising tone (T2), a dipping tone (T3) and a falling tone (T4). However, in spontaneous speech, the actual tonal realization of monosyllabic words can deviate significantly from these canonical tones due to intra-syllabic co-articulation and inter-syllabic co-articulation with adjacent tones. In addition, Chuang et al. (2024) recently reported that the tonal contours of disyllabic Mandarin words with T2-T4 tone pattern are co-determined by their meanings. Following up on their research, we present a corpus-based investigation of how the pitch contours of monosyllabic words are realized in spontaneous conversational Mandarin, focusing on the effects of contextual predictors on the one hand, and the way in words’ meanings co-determine pitch contours on the other hand. We analyze the F0 contours of 3824 tokens of 63 different word types in a spontaneous Taiwan Mandarin corpus, using the generalized additive (mixed) model to decompose a given observed pitch contour into a set of component pitch contours. We show that the tonal context substantially modify a word’s canonical tone. Once the effect of tonal context is controlled for, T2 and T3 emerge as low flat tones, contrasting with T1 as a high tone, and with T4 as a high-to-mid falling tone. The neutral tone (T0), which in standard descriptions, is realized based on the preceding tone, emerges as a low tone in its own right, modified by the other predictors in the same way as the standard tones T1, T2, T3, and T4. We also show that word, and even more so, word sense, co-determine words’ F0 contours. Analyses of variable importance using random forests further supported the substantial effect of tonal context and an effect of word sense.

arxiv情報

著者 Xiaoyun Jin,Mirjam Ernestus,R. Harald Baayen
発行日 2024-09-12 09:51:56+00:00
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