From ‘Made In’ to Mukokuseki: Exploring the Visual Perception of National Identity in Robots

要約

人々は人間の特性を読み取ってソーシャル ロボットの設計を行います。これは社会文化的な意味を持つ視覚的なプロセスです。
要因の 1 つは国籍、民族性、文化、およびロボットの視覚デザインに組み込むことができるアイデンティティのその他の要素に関連する複雑な社会的特性である可能性があります。
私たちは、社会的アイデンティティ理論(SIT)に導かれて、日本文化輸出における国家的および民族的アイデンティティへの視覚的手がかりの欠如によって定義される視覚的デザイン特性である「無国籍」の概念を探求しました。
二相分類研究 (n=212) では、アメリカ人 (n=110) と日本人 (n=92) の参加者が、アメリカと日本の 9 つのロボット刺激と多国籍の Pepper から無作為に選択したものを評価しました。
メイドインと2種類の無刻石の効果の証拠を発見しました。
多様なバックグラウンドを持つ人々と対話する無国籍ロボットのビジュアルデザインを提案します。
私たちの調査結果は、ロボットと社会的アイデンティティ、ロボット輸出の実現可能性、および国際的なロボットの使用に影響を及ぼします。

要約(オリジナル)

People read human characteristics into the design of social robots, a visual process with socio-cultural implications. One factor may be nationality, a complex social characteristic that is linked to ethnicity, culture, and other factors of identity that can be embedded in the visual design of robots. Guided by social identity theory (SIT), we explored the notion of ‘mukokuseki,’ a visual design characteristic defined by the absence of visual cues to national and ethnic identity in Japanese cultural exports. In a two-phase categorization study (n=212), American (n=110) and Japanese (n=92) participants rated a random selection of nine robot stimuli from America and Japan, plus multinational Pepper. We found evidence of made-in and two kinds of mukokuseki effects. We offer suggestions for the visual design of mukokuseki robots that may interact with people from diverse backgrounds. Our findings have implications for robots and social identity, the viability of robotic exports, and the use of robots internationally.

arxiv情報

著者 Katie Seaborn,Haruki Kotani,Peter Pennefather
発行日 2024-08-30 00:16:26+00:00
arxivサイト arxiv_id(pdf)

提供元, 利用サービス

arxiv.jp, Google

カテゴリー: cs.CY, cs.HC, cs.RO パーマリンク