Avatar Visual Similarity for Social HCI: Increasing Self-Awareness

要約

自己認識は、人間と人間の社会的相互作用、ひいては社会的 HCI 相互作用において重要な要素です。
鏡やビデオ録画を通じて自己認識を高めることは、明示的な同一化や暗黙的な感情的同一化 (親和性) などの自己認識の先行事象に影響を与えるため、対面トレーニングでは一般的です。
しかし、自己認識の向上については、類似性を調整できる仮想アバターを使用した仮想トレーニングではほとんど検討されていません。
自意識による悪影響を避けるため。
アバターの自動的な視覚的類似性は、高コストに関連する未解決の問題です。
自己認識のためにアバターを使用する付加価値を活用するには、どの機能を操作する必要があるか、また自己認識にどの程度の類似性が必要かを理解することが重要です。
この記事では、アバターの視覚的な類似性と仮想トレーニング環境における自己認識の向上との関係を検証します。
私たちは、人間と人間を識別するために知覚的に重要な顔の特徴に基づいて視覚的類似性を定義し、仮想アバターの視覚的類似性を体系的に操作して自己認識をサポートするための理論に基づいた方法論を開発します。
参加者との視覚的な類似度が異なる 3 つのパーソナライズされたバージョンの仮想アバターが作成されました (顔の特徴の操作が弱、中、強)。
被験者内研究(N=33)では、知覚された類似性、明示的な同一化および暗黙的な感情的同一化(親和性)に対する類似度の影響をテストしました。
結果は、自己認識の 3 つの先行事象すべてについて、弱い類似性操作と、強い操作とランダム アバターの両方の間で有意な差が示されました。
アバターの視覚的類似性の度合いが高まると、仮想環境における自己認識の先行事象に影響を与えます。

要約(オリジナル)

Self-awareness is a critical factor in social human-human interaction and, hence, in social HCI interaction. Increasing self-awareness through mirrors or video recordings is common in face-to-face trainings, since it influences antecedents of self-awareness like explicit identification and implicit affective identification (affinity). However, increasing self-awareness has been scarcely examined in virtual trainings with virtual avatars, which allow for adjusting the similarity, e.g. to avoid negative effects of self-consciousness. Automatic visual similarity in avatars is an open issue related to high costs. It is important to understand which features need to be manipulated and which degree of similarity is necessary for self-awareness to leverage the added value of using avatars for self-awareness. This article examines the relationship between avatar visual similarity and increasing self-awareness in virtual training environments. We define visual similarity based on perceptually important facial features for human-human identification and develop a theory-based methodology to systematically manipulate visual similarity of virtual avatars and support self-awareness. Three personalized versions of virtual avatars with varying degrees of visual similarity to participants were created (weak, medium and strong facial features manipulation). In a within-subject study (N=33), we tested effects of degree of similarity on perceived similarity, explicit identification and implicit affective identification (affinity). Results show significant differences between the weak similarity manipulation, and both the strong manipulation and the random avatar for all three antecedents of self-awareness. An increasing degree of avatar visual similarity influences antecedents of self-awareness in virtual environments.

arxiv情報

著者 Bernhard Hilpert,Claudio Alves da Silva,Leon Christidis,Chirag Bhuvaneshwara,Patrick Gebhard,Fabrizio Nunnari,Dimitra Tsovaltzi
発行日 2024-08-23 14:11:35+00:00
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