要約
AI の能力と影響力が増大する時代において、最近の進歩は AI に対する HCI と CSCW の見方を絶えず再構築しています。
AI システムとの遊び心のあるインタラクションは、ユーザーが絶えず変化するテクノロジーを理解するための重要な方法として自然に登場しました。
しかし、こうした突発的で遊び心のある相互作用は十分に検討されていません。
私たちは、新興 AI テクノロジーである ChatGPT のユーザーが示す遊び心のあるインタラクションを調査することで、このギャップをターゲットにしています。
ChatGPT サブレディット上でユーザーが作成した 372 件の投稿のテーマ分析を通じて、ユーザーの会話の半分以上が遊び心のあるインタラクションを中心に展開していることがわかりました。
さらに分析により、これらの相互作用を説明するための予備的な枠組みを構築することができ、それらを 6 つのタイプに分類しました。反映、冗談、模倣、挑戦、騙し、および作為。
それぞれにサブカテゴリが含まれていました。
この研究は、AI との遊び心のあるインタラクションの多面的な性質を明らかにし、ユーザーが AI の主体性を評価するのを助ける上での重要性を強調し、人間と AI の関係を形成し、AI システム設計に豊かな示唆を与えることで、HCI と CSCW の分野に貢献します。
要約(オリジナル)
In an era of AI’s growing capabilities and influences, recent advancements are constantly reshaping HCI and CSCW’s view of AI. Playful interactions with AI systems naturally emerged as an important way for users to make sense of the ever-changing technology. However, these emergent and playful interactions are underexamined. We target this gap by investigating playful interactions exhibited by users of an emerging AI technology, ChatGPT. Through a thematic analysis of 372 user-generated posts on the ChatGPT subreddit, we found that more than half of user discourse revolves around playful interactions. The analysis further allowed us to construct a preliminary framework to describe these interactions, categorizing them into six types: reflecting, jesting, imitating, challenging, tricking, and contriving; each included sub-categories. This study contributes to the field of HCI and CSCW by illuminating the multifaceted nature of playful interactions with AI, underlining their significance in helping users assess AI agency, shaping the human-AI relationship, and offering rich implications to AI system design.
arxiv情報
著者 | Mohammad Ronagh Nikghalb,Jinghui Cheng |
発行日 | 2024-07-22 16:44:14+00:00 |
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