Folk-ontological stances toward robots and psychological human likeness

要約

人間は、その状態の現実に対して存在論的なコミットメントをすることなく、精神状態をロボットのせいにすることができる、としばしば議論されてきた。
しかし、精神状態をロボットに「帰属させる」とは何を意味するのでしょうか、また「存在論的コミットメント」とは何でしょうか?
これら 2 つの概念のもっともらしい解釈に基づいて、精神状態の帰属が存在論的コミットメントなしでどのように発生し得るかは明らかではない、と主張されるでしょう。
科学的実在論に関する哲学的議論からインスピレーションを得て、ロボットの心を理解するさまざまな方法に対応する、ロボットに対する民俗存在論的立場の暫定的な分類法も特定されます。
それらには、リアリズム、非リアリズム、消去主義、還元主義、フィクション主義、不可知論が含まれます。
道具主義についても議論され、民俗認識論的な立場として提示されます。
記事の最後の部分では、ロボットと人間に対する人々の民俗存在論的スタンスが、ロボットの人間らしさに対する認識に影響を与える可能性があると主張します。
ここで行われた分析は、ロボットの心の現実について人々がどのような信念を持っているかを明確に決定することを目的とした、人間とロボットの相互作用研究における「民俗存在論的転換」を促進するものと見なすことができます。

要約(オリジナル)

It has often been argued that people can attribute mental states to robots without making any ontological commitments to the reality of those states. But what does it mean to ‘attribute’ a mental state to a robot, and what is an ‘ontological commitment’? It will be argued that, on a plausible interpretation of these two notions, it is not clear how mental state attribution can occur without any ontological commitment. Taking inspiration from the philosophical debate on scientific realism, a provisional taxonomy of folk-ontological stances towards robots will also be identified, corresponding to different ways of understanding robotic minds. They include realism, non-realism, eliminativism, reductionism, fictionalism and agnosticism. Instrumentalism will also be discussed and presented as a folk-epistemological stance. In the last part of the article it will be argued that people’s folk-ontological stances towards robots and humans can influence their perception of the human-likeness of robots. The analysis carried out here can be seen as encouraging a ‘folk-ontological turn’ in human-robot interaction research, aimed at explicitly determining what beliefs people have about the reality of robot minds.

arxiv情報

著者 Edoardo Datteri
発行日 2024-06-17 17:23:17+00:00
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