要約
非認知スキルは、個人および社会生活の幸福にとって極めて重要であり、そのようなスキルの開発は、物語ベースの (ストーリーテリングなど) テクノロジーによってサポートできます。
生成 AI はインタラクティブでロールプレイング的なストーリーテリングを可能にしますが、非認知スキル学習のための社会生活シミュレーションにおける AI の使用にユーザーがどのように関与し、認識するかについてはほとんど知られていません。
この目的を達成するために、大規模言語モデル (LLM) によって実現される対話型プラットフォームである SimuLife++ を導入しました。
このシステムでは、ユーザーが主人公として行動し、多様な社会的シナリオで 1 人または複数の AI ベースのキャラクターによるストーリーを作成できます。
特に、ユーザーの選択や会話についてより洞察に富んだ視点をユーザーに提供する傍観者として機能する sage エージェントを組み込むことで、人間と AI の相互作用を人間と AI と AI のコラボレーションに拡張しました。
被験者内でのユーザー調査を通じて、sage エージェントを組み込むことで、物語の伝達スケールに応じて物語への没入感が大幅に向上し、特にグループ チャットでのメッセージの増加につながることがわかりました。
参加者と賢人エージェントとのやりとりは、知覚された動機、自己認識、回復力と対処力のスコアも有意に高かったことから、非認知スキルの反映にプラスの影響があることが示されました。
参加者のインタビュー結果は、賢人エージェントが意思決定、倫理的ジレンマの解決、問題解決を支援していることをさらに説明しました。
その一方で、ユーザー制御の改善と複数のキャラクターからのバランスの取れた応答を提案しました。
私たちは、より広範な社会的文脈における非認知スキル開発のためのナラティブ ソリューションにおける生成 AI の応用に関する設計上の影響を提供します。
要約(オリジナル)
Non-cognitive skills are crucial for personal and social life well-being, and such skill development can be supported by narrative-based (e.g., storytelling) technologies. While generative AI enables interactive and role-playing storytelling, little is known about how users engage with and perceive the use of AI in social life simulation for non-cognitive skills learning. To this end, we introduced SimuLife++, an interactive platform enabled by a large language model (LLM). The system allows users to act as protagonists, creating stories with one or multiple AI-based characters in diverse social scenarios. In particular, we expanded the Human-AI interaction to a Human-AI-AI collaboration by including a sage agent, who acts as a bystander to provide users with more insightful perspectives on their choices and conversations. Through a within-subject user study, we found that the inclusion of the sage agent significantly enhanced narrative immersion, according to the narrative transportation scale, leading to more messages, particularly in group chats. Participants’ interactions with the sage agent were also associated with significantly higher scores in their perceived motivation, self-perceptions, and resilience and coping, indicating positive impacts on non-cognitive skills reflection. Participants’ interview results further explained the sage agent’s aid in decision-making, solving ethical dilemmas, and problem-solving; on the other hand, they suggested improvements in user control and balanced responses from multiple characters. We provide design implications on the application of generative AI in narrative solutions for non-cognitive skill development in broader social contexts.
arxiv情報
著者 | Zihan Yan,Yaohong Xiang,Yun Huang |
発行日 | 2024-05-01 01:45:50+00:00 |
arxivサイト | arxiv_id(pdf) |
提供元, 利用サービス
arxiv.jp, Google