要約
AI の能力と影響力が増大する時代において、最近の進歩により、AI を単なるツールとして捉える HCI と CSCW の見方が変わりつつあります。
AI システムとの遊び心のあるインタラクションは、ユーザーが絶えず変化するテクノロジーを理解する方法として自然に生まれました。
しかし、こうした突発的で遊び心のある相互作用は十分に検討されていません。
私たちは、最近トレンドになっている強力な AI テクノロジである ChatGPT のユーザーが示す遊び心のあるインタラクションを調査することで、このギャップをターゲットにしています。
ChatGPT サブレディット上でユーザーが作成した 372 件の投稿のテーマ分析を通じて、ユーザーの会話のかなりの部分が遊び心のあるインタラクションを中心に展開していることがわかりました。
さらに分析により、これらの相互作用を説明するための予備的な分類法を構築することができ、それらを 6 つのタイプに分類しました。反映、冗談、模倣、挑戦、騙し、および作為。
それぞれにサブカテゴリが含まれていました。
全体として、この研究は、AI との遊び心のある相互作用の多面的な性質を明らかにし、人間と AI の関係を形成する上での重要性を強調することで、HCI と CSCW の分野に貢献します。
要約(オリジナル)
In an era of AI’s growing capabilities and influences, recent advancements are reshaping HCI and CSCW’s view of AI as mere tools. Playful interactions with AI systems naturally emerged as a way for users to make sense of the ever-changing technology. However, these emergent and playful interactions are underexamined. We target this gap by investigating playful interactions exhibited by users of a recently trending powerful AI technology, ChatGPT. Through a thematic analysis of 372 user-generated posts on the ChatGPT subreddit, we found that a substantial portion of user discourse revolves around playful interactions. The analysis further allowed us to construct a preliminary taxonomy to describe these interactions, categorizing them into six types: reflecting, jesting, imitating, challenging, tricking, and contriving; each included sub-categories. Overall, this study contributes to the field of HCI and CSCW by illuminating the multifaceted nature of playful interactions with AI, underlining their significance in shaping the human-AI relationship.
arxiv情報
著者 | Mohammad Ronagh Nikghalb,Jinghui Cheng |
発行日 | 2024-01-16 14:44:13+00:00 |
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