要約
百聞は一見に如かずとはよく言ったものだ。では、なぜ見た目だけで、何かや誰かに対する感情を表すことができるのだろうか?この疑問の背景には、社会的認知に関する心理学分野の理論的基礎と、心理学者ポール・エクマンの研究がある。顔の表情は、非言語的コミュニケーションの一形態として、人間同士の感情を伝達する主要な方法である。個人の何らかの感情状態を観察者に伝える表情筋の一連の動きや表情は、多くの分野で研究の対象となっている。本研究では、実際の人間の顔、ポーズをとった顔、自発的な顔、および実際の顔をCG顔に変換した仮想的な人間の顔のデータセットを用いて、エクマンの行動ユニットを評価することを目的としている。また、シェハルクやジーニアスといった特定の映画キャラクターを用いたケーススタディも行った。我々は、現実の顔とCGデータセット、ポーズをとった顔と自発的な顔の間の表情の違いと類似点を見つけるつもりである。この調査は、教育、健康、娯楽、ゲーム、セキュリティ、さらには法律問題など、現実の人間や仮想の人間を使うかどうかにかかわらず、いくつかの知識分野に役立つ可能性がある。我々の結果は、性別に関係なく、AUの強度は自発的なデータセットよりもポーズをとったデータセットの方が大きいことを示している。さらに、実際の顔をCGに変換した場合、AU6で80%、AU12で45%まで強度の平滑化が見られる。
要約(オリジナル)
A look is worth a thousand words is a popular phrase. And why is a simple look enough to portray our feelings about something or someone? Behind this question are the theoretical foundations of the field of psychology regarding social cognition and the studies of psychologist Paul Ekman. Facial expressions, as a form of non-verbal communication, are the primary way to transmit emotions between human beings. The set of movements and expressions of facial muscles that convey some emotional state of the individual to their observers are targets of studies in many areas. Our research aims to evaluate Ekman’s action units in datasets of real human faces, posed and spontaneous, and virtual human faces resulting from transferring real faces into Computer Graphics faces. In addition, we also conducted a case study with specific movie characters, such as SheHulk and Genius. We intend to find differences and similarities in facial expressions between real and CG datasets, posed and spontaneous faces, and also to consider the actors’ genders in the videos. This investigation can help several areas of knowledge, whether using real or virtual human beings, in education, health, entertainment, games, security, and even legal matters. Our results indicate that AU intensities are greater for posed than spontaneous datasets, regardless of gender. Furthermore, there is a smoothing of intensity up to 80 percent for AU6 and 45 percent for AU12 when a real face is transformed into CG.
arxiv情報
著者 | Vitor Miguel Xavier Peres,Greice Pinho Dal Molin,Soraia Raupp Musse |
発行日 | 2023-12-04 18:53:42+00:00 |
arxivサイト | arxiv_id(pdf) |