要約
音楽メタデータのセマンティック記述は、情報検索や知識発見のために調整、統合、アクセスできる音楽データセットを作成するための重要な要件です。
それにもかかわらず、さまざまなジャンル、スタイル、時代から生じる音楽概念の複雑さのため、これは未解決の課題であり、さまざまな関係者 (音楽学者、図書館員、データ エンジニアなど) に対応するための共通語の恩恵を受ける立場にあります。
この移行を開始するために、アーティスト、楽曲、パフォーマンス、録音、リンクに関連する音楽メタデータを記述するための豊富で柔軟なセマンティック モデルである音楽メタ オントロジーを導入します。
私たちは、eXtreme Design の方法論とデータ エンジニアリングのベスト プラクティスに従って、オントロジー設計パターンを活用し、さまざまなレベル (クレーム、リンク) の出所を考慮しながら、さまざまな利害関係者の視点と要件をモデルの設計に反映します。
Music Meta の主な機能を紹介した後、モデルの最初の評価、他のスキーマ (Music Ontology、DOREMUS、Wikidata) との調整、およびデータ変換のサポートを提供します。
要約(オリジナル)
The semantic description of music metadata is a key requirement for the creation of music datasets that can be aligned, integrated, and accessed for information retrieval and knowledge discovery. It is nonetheless an open challenge due to the complexity of musical concepts arising from different genres, styles, and periods — standing to benefit from a lingua franca to accommodate various stakeholders (musicologists, librarians, data engineers, etc.). To initiate this transition, we introduce the Music Meta ontology, a rich and flexible semantic model to describe music metadata related to artists, compositions, performances, recordings, and links. We follow eXtreme Design methodologies and best practices for data engineering, to reflect the perspectives and the requirements of various stakeholders into the design of the model, while leveraging ontology design patterns and accounting for provenance at different levels (claims, links). After presenting the main features of Music Meta, we provide a first evaluation of the model, alignments to other schema (Music Ontology, DOREMUS, Wikidata), and support for data transformation.
arxiv情報
著者 | Jacopo de Berardinis,Valentina Anita Carriero,Albert Meroño-Peñuela,Andrea Poltronieri,Valentina Presutti |
発行日 | 2023-11-07 12:35:15+00:00 |
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