要約
タイトル:「誰もがピカソになれるか?人間とAIの絵画の神話に対する計算機フレームワーク」
要約:
– AI技術の進歩により、AIが生成した絵画には素晴らしい品質があり、シンプルなテキスト説明で誰でも簡単に美しい絵画を生成できるようになってきた。
– AI絵画と人間の絵画に何らかの違いがあるのか、そしてAIが人間の芸術家を置き換えることができるのかという問いに答えるため、ニューラル潜在空間と美的特徴を視覚解析と組み合わせた計算機フレームワークを開発して、人間とAIの絵画の差を調べる。
– 人間とAIの絵画コレクションの比較により、傑作においては、AI作品は人間の作品と潜在空間や筆跡、シャープさなど、一部の美的特徴において分布上の違いが見られる一方で、色や構成などの他の美的特徴においては違いが少ないことが分かった。
– ピカソの個人アーティスト分析で、新しいスタイルを発展させるという点で、AIと比較して人間の芸術家の強さを示した。
– 結果、人間とAIの絵画には明確な違いがあることが示され、AIの芸術には美学や人間性の考慮がより重要であり、人間の芸術家の関与が必要であることが示唆された。
要約(オリジナル)
The recent advances of AI technology, particularly in AI-Generated Content (AIGC), have enabled everyone to easily generate beautiful paintings with simple text description. With the stunning quality of AI paintings, it is widely questioned whether there still exists difference between human and AI paintings and whether human artists will be replaced by AI. To answer these questions, we develop a computational framework combining neural latent space and aesthetics features with visual analytics to investigate the difference between human and AI paintings. First, with categorical comparison of human and AI painting collections, we find that AI artworks show distributional difference from human artworks in both latent space and some aesthetic features like strokes and sharpness, while in other aesthetic features like color and composition there is less difference. Second, with individual artist analysis of Picasso, we show human artists’ strength in evolving new styles compared to AI. Our findings provide concrete evidence for the existing discrepancies between human and AI paintings and further suggest improvements of AI art with more consideration of aesthetics and human artists’ involvement.
arxiv情報
著者 | Yilin Ye,Rong Huang,Kang Zhang,Wei Zeng |
発行日 | 2023-04-17 05:48:59+00:00 |
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arxiv.jp, OpenAI