要約
人工知能とロボット工学の設計では、人間に似た機能を追加するとユーザー エクスペリエンスが向上すると常習的に想定していますが、これは主に奇妙な効果の疑いによって抑制されています。
理論化の 3 つの要素が初めてまとめられ、経験的にテストされます。メディアの方程式 (そしてその後、コンピューターは社会的アクターである)、不気味の谷理論、そして極端な人間らしさの仮定としての特異点です。
Smart Dynamics の Iwaa、Hanson の Sophia ロボット、Sophia の画面上のアバター、または人間のアシスタントのいずれかによってチェックインされた、多数のセミナーの実際の訪問者のユーザー エクスペリエンスを測定しました。
その結果、人間らしさは外見や行動ではなく、生きているという属性にあることがわかりました。
メディア方程式、特異点、および不気味な仮説は確認されませんでした。
私たちは、人間らしさについて理論化する際の不正確さについて議論し、むしろ「適切に機能する」機械を選択します。
要約(オリジナル)
Design of Artificial Intelligence and robotics habitually assumes that adding more humanlike features improves the user experience, mainly kept in check by suspicion of uncanny effects. Three strands of theorizing are brought together for the first time and empirically put to the test: Media Equation (and in its wake, Computers Are Social Actors), Uncanny Valley theory, and as an extreme of human-likeness assumptions, the Singularity. We measured the user experience of real-life visitors of a number of seminars who were checked in either by Smart Dynamics’ Iwaa, Hanson’s Sophia robot, Sophia’s on-screen avatar, or a human assistant. Results showed that human-likeness was not in appearance or behavior but in attributed qualities of being alive. Media Equation, Singularity, and Uncanny hypotheses were not confirmed. We discuss the imprecision in theorizing about human-likeness and rather opt for machines that ‘function adequately.’
arxiv情報
著者 | Johan F. Hoorn,Ivy S. Huang |
発行日 | 2023-03-16 12:56:43+00:00 |
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